Case: Fresh Servant – TTM goes strategy

YHTEISTYÖN AVULLA KASVUTAVOITTEISIIN

”Trainers’ Housen avulla olemme päässeet kasvutavoitteisiimme. Onnistuminen koostuu monista asioista, mutta yhteistyöllämme on ollut iso vaikutus kokonaisuuteen”, Fresh Servantin toimitusjohtaja Sami Haapasalmi kertoo.

”Aloittaessamme yhteistyön Trainers’ Housen kanssa vuonna 2012-2013, meillä työskenteli noin 100 ihmistä. Nyt henkilöstö on kasvanut lähes 500:aan. Haluamme pitää organisaatiomme mahdollisimman dynaamisena. Henkilöstö tietää, että asioissa mennään eteenpäin ja haasteisiin reagoidaan”, Haapasalmi lisää.

IHMISET VAUHDIKKAAN KASVUN KESKIÖSSÄ

Fresh Servantin kasvu on ollut kovaa.

”Olimme alun perin tukkutoimija. ”Hetki”-brändin myötä kasvoimme merkittävästi ja vuonna 2010 jalostaminen lähti tosissaan käyntiin. Automaatio ja digitaalisuus alkoivat näkyä myös meidän toiminnassamme.

Muutosten ja kasvun keskellä halusimme panostaa ihmisiimme, joiden työhön tämä kaikki loppupeleissä vaikuttaa. Halusimme tuoda yrityskulttuuriamme paremmin näkyväksi ja tehdä siitä sisäisesti puheenaiheen. Tahtotilana oli parantaa kommunikaatiota sisäisesti läpi ketjun ja ulkoisesti asiakkaille”, Haapasalmi kommentoi.

Parhaillaan käynnissä olevan strategiayhteistyön, ”TTM goes strategy”, tavoitteena on varmistaa Fresh Servantin kasvun jatkuminen. Yhteistyöllä autetaan henkilöstöä ymmärtämään ja puhumaan yhteistä strategiakieltä.

”Olemme kasvuhakuinen yritys. Näemme markkinoilla paljon mahdollisuuksia ja uskomme, että henkilöstössämme on potentiaalia ja osaamista haluttujen tulosten aikaansaamiseksi. Tuotteitamme tukee vahva kasvispohjaisten ruokaratkaisujen trendi.

Kulttuurilla on ratkaiseva vaikutus yrityksen menestykseen. Tiedämme, että pärjäämme kun pidämme tästä kiinni. Laitteita ja järjestelmiä saa aina ostettua kaupasta, mutta kulttuuri syntyy vain itse tekemällä. Kulttuurin vahvistamiseen Trainers’ Housella oli paras ajatusmaailma.

Trainers’ Housen tapa nähdä asioita ja työskennellä on hyvin erilainen kuin muilla vastaavilla toimijoilla. He eivät tee ainoastaan analyysejä luvuilla ja hienoja esityksiä, vaan keskittyvät enemmän juuri työntekijään – ihmisten ajattelun ja yhteistyön kehittämiseen. Lukuja voidaan katsella kuinka paljon tahansa, mutta meille tärkeintä on reagointikyky ja nopeus. Juuri nämä ovat menestystekijöitämme”, Haapasalmi kertoo.

TYÖKALUISTA KÄSITTEITÄ

Yhteistyötä on tehty monipuolisesti vuosien varrella. Trainers’ House on ollut mukana kehittämässä muun muassa Fresh Servantin johtamis- ja esimiestyötä, tuotantotyöskentelyä, kommukaatiota ja työtyytyväisyyttä.

Muutosten jalkauttamisen apuna on ollut BEAT muutosjohtamisen alusta ja lisäksi Fresh Servantin henkilöstöä on osallistunut Trainers’ Housen henkilökohtaisiin valmennusohjelmiin. Trainers’ House on järjestänyt yritykselle myös kick offeja kolmella eri kielellä. Kenttämyyntiä on observoitu ja asiakaspalvelulle on toteutettu on-site sparrauksia.

”Trainers’ House on tuottanut meille johtamiseen ja suunnitteluun konkreettisia työkaluja. Nämä ovat muodostuneet meillä jo omiksi käsitteikseen”, Haapasalmi kommentoi.

Yksi merkittävä yhteinen työkalu nimettiin lopulta salaattibrändille uskollisesti Sydäntomaatiksi. Työkalu on toiminut pohjana Fresh Servantin Sydäntomaattipäiville sekä strategian viestimiseen luodulle työkirjalle.

”Sydäntomaatissa kiteytyy tulevaisuuden menestyksemme kannalta tärkeimmät asiat. Meille näitä ovat olla asiakkaan valinta numero yksi, kasvu, kannattavuus, kulttuuri, oppiminen, hyvä vointi ja Fresh Spirit”, Haapasalmi lisää.

”Yhteistyö Trainers’ Housen kanssa on toiminut hyvin. Jos ei olisi, niin tuskin olisi tullut tehtyä töitä näin pitkään ja monipuolisesti. Trainers’ House ei ole hankkeissa ehdoton, vaan joustaa tarvittaessa ja osaa kuunnella meidän näkemystä ja tuottaa parhaat ratkaiut juuri meidän tarpeisiimme.

Muutosyhtiönä Trainers’ Housella on selkeä fasilitaattori ja kiihdyttäjärooli. Yrityksen omalla vastuulla on, kuinka yhteistyötä edistetään”, Haapasalmi päättää.

Kuva: Ossi Nyqvist