Case: Praecom Group – Uuden strategian todeksi eläminen nopeammin ja varmemmin

Älykkäitä työ- ja asiakasympäristöjä toteuttavalla Praecomilla oli käsissään ongelma. Kasvuyrityksessä huomattiin, että strategiset suuntaviivat tuntuivat löytyvän vain toimitusjohtaja Miika Liljedahlin päästä. Ympärillä olevat kollegat eivät kuitenkaan olleet ajatustenlukijoita – strategia täytyi saada siirrettyä henkilöstölle. Samalla toimitusjohtajan hallitsemaa päätöksentekokykyä haluttiin hajauttaa.

”Jos nyt ollaan ihan rehellisiä, niin minulla oli järjetön into kasvaa ja mennä eteenpäin. Aika monella yrittäjällä on varmaankin ainakin yrittämisen alkuvaiheessa sellainen olo, että sitä haluaa päättää kaikista asioista ja olla vähän kaikessa mukana. Lopulta on kuitenkin tosi vapauttavaa, kun vallasta uskaltaa luopua ja voi alkaa luottaa ihmisiin”, Liljedahl pohtii.

Praecomin operatiivinen johtaja Juha Elonen on hyvillään muutoksista.

”Tuollainen aiempi malli saattoi toimia silloin, kun liikevaihtomme oli kahdesta neljään miljoonaa euroa ja työntekijöitä oli vähän. Nyt kun meitä on yli 50, eivät asiat enää etene pelkällä innolla. Mukana täytyy olla systematiikkaa ja selkeät päämäärät”, hän toteaa

Näitä myös saatiin, kun Trainers’ Housen toimitusjohtaja Arto Heimosen johtamassa valmennusprosessissa Praecomille tehtiin strategian aapinen, jonka avulla yrityksen strategia saatiin kirkastettua ja lopulta iskostettua yksiin kansiin. Konkreettinen kirjanen on helppo tapa viestiä strategiasta henkilöstölle.

”Minä tilivelvollistin johtoa aika voimakkaasti ja laitoin heidät selkä seinää vasten. Strategia täytyy pystyä viemään läpi yksilö yksilöltä. Sitten kun on päästy vauhtiin ja osa porukasta yrittää tehdä asioita vanhalla tavalla, siihen täytyy puuttua välittömästi. Vain näin uusi strategia alkaa toteutua”, Heimonen sanoo.

Yllä olevalla videolla Liljedahl, Heimonen sekä Praecomin operatiivinen johtaja Juha Elonen kertoivat Anna Perhon haastattelussa tarkemmin, miten strategia siirrettiin arjen tekemiseksi.