Case: Staart – Yhteistyötä vuosikymmeneltä toiselle

LIIKEVAIHTO TUPLAANTUNUT

”Aloitimme yhteistyön jo vuonna 2012. Tähän päivään mennessä lähes kaikki suurimmat asiakkuutemme pääkaupunkiseudulla ovat alkaneet Trainers’ Housen kautta. Yhteistyön alusta liikevaihtomme on tuplaantunut”, Staartin toimitusjohtaja Juha Laitinen aloittaa.

”Trainers’ Housen systemaattisuus ja myynnillinen mindset ovat muokanneet meitäkin myynnillisempään suuntaan. Henkilöstö on omaksunut paremmin, mistä on kyse, kun puhutaan myynnistä. Jostain
syystä ihmiset mieltävät myynnin usein väärin, kuin se olisi paha sana. Asiantuntijapalvelun myynti tapahtuu kuitenkin asiakasta palvellen ja heidän haasteitaan ratkoen. Tämä on ymmärretty meillä hyvin.

Meillä on ollut aiemminkin kumppaneita uusasiakashankinnassa. He eivät kuitenkaan ole lähelläkään Trainers’ Housen tasoa. Trainers’ Housen tekemisen meininki ja kulttuuri ilahduttavat. Järjestelmällisyys, systemaattisuus ja sovituista asioista kiinnipitäminen ovat heille selvästi kunnia asia”, Laitinen kertoo.

”HULLUT PORILAISET” PÄÄKAUPUNKISEUDULLE

”Uusasiakashankinnan yhteistyön alkaessa elimme laajentumisvaihetta. Olimme muutamaa vuotta aiemmin perustaneet toimipisteen Helsinkiin ja halusimme vahvistaa jalansijaamme pääkaupunkiseudulla entistä vauhdikkaammin. Tarvitsimme systematiikkaa ja selkeän prosessin uusasiakashankintaan. Asiakkuusjohtajien ajankäyttöä täytyi priorisoida, jotta he pääsivät käymään riittävästi uusissa asiakkaissa.

Kumppania valitessa tutustuimme muihinkin alan toimijoihin. Sain suosituksia yrittäjäkollegoiltani, joilla oli kokemusta työskentelystä Trainers’ Housen kanssa. Trainers’ Housella on vahva brändi ja meille syntyi nopeasti mielikuva luotettavasta toimijasta. Tämä oli meille tärkeää, onhan yhteistyössä kuitenkin kyse potentiaalisten asiakkaidemme kontaktoinnin ulkoistamisesta. Olemme pyrkineet valitsemaan kumppanit omien arvojemme mukaan. Uskoimme, että saamme lisäarvoa Trainers’ Housen kanssa työskentelystä ja tiesimme, että heillä on kova myynnin ja markkinoinnin osaaminen”, Laitinen kommentoi.

TUOTTAVAA JA KANNATTAVAA YHTEISTYÖTÄ

”Trainers’ Housen selkeä vahvuus on, että asiakkuuden hoito pysyy hyvin näpeissä koko ajan. Peräänkuulutan kumppaneilta sitä, että me keskitymme omaan työhömme ja kun ostamme jotain ulkopuolelta, odotamme proaktiivisuutta. Kumppanin täytyy osata itse ehdottaa ratkaisuja rohkeasti ja pitää asiakas ajan tasalla niin, ettei meidän tarvitse itse miettiä mitä tapahtuu. Tässä Trainers’ House on onnistunut.

Trainers’ House on läpi yhteistyömme ollut kiinnostunut siitä, miten he voisivat kumppanina tehdä asioita paremmin. Yhteisissä tapaamisissa meidän kokemuksemme ja työn tulokset ovat agendan pääkohtia. On hyvä, ettei asioita tehdä mutu-tuntumalla, vaan kumppani on itse aktiivinen varmistaakseen, että yhteistyö on tuottavaa ja kannattavaa.

Soittotyön laatu ei ole kärsinyt missään vaiheessa esimerkiksi tiimin henkilömuutoksista johtuen. Isolla toimijalla on hyvin suunnitellut prosessit. Asiakkaan näkökulmasta mahdolliset muutokset sujuvat saumattomasti ja mutkattomasti”, Laitinen kiittää.

MONIPUOLINEN KUMPPANI

Pitkään jatkunut yhteistyö on sisältänyt uusasiakashankinnan lisäksi muitakin hankkeita. Staartin myynnille on järjestetty kick offeja ja johtoa on osallistunut Trainers’ Housen henkilökohtaisiin valmennusohjelmiin.

”Olen itse osallistunut Trainers’ Housen Neuvottele Paremmin -valmennukseen. Valmennuksesta tarttui hyviä ohjenuoria mukaan. Paljon oli uutta asiaa neuvotteluprosesseista, mutta myös hyviä perussääntöjä, jotka vahvistivat omia ajatuksiani.

Suosittelen Trainers’ Housea kumppaniksi muillekin ja olen jo suositellutkin. En todellakaan suosittelisi sellaista toimijaa, josta en olisi varma. Tuskin olisimme jatkaneet yhteistyötä näin pitkään, ellei työ olisi laadukasta ja tuloksellista”, Laitinen päättää.