Sales Directors’ Club

Sales Directors’ Club

Kaikki mitä yrityksessä tehdään on kulu, kunnes joku myy jollekin toiselle jotain. Tähän faktaan nähden myynnin arvostus on käsittämättömän alhainen. Samoin on myynnin johtamisen laita.

Taitava myyntijohtaja tekee ihmeitä paitsi yrityksen tulokselle, myös tuotekehitykselle, innovaatiolle ja kulttuurille.

Trainers’ Housen myyntijohdon valmentajan Marko Lehtisen uusi talk show Sales Directors’ Club hälventää mystiikkaa myynnin johtamisen ympäriltä.

Ohjelmassa Markon vieraaksi saapuu myyntijohtajia, joiden kertomusten avulla avataan, mistä myynnin johtamisessa on kyse.

Myyntiorganisaatioita ja -malleja on monenlaisia. Sales Directors’ Club -ohjelmassa pääset kurkistamaan, mitä työkaluja toiset myyntijohtajat käyttävät, mikä heidän työtään yhdistää, ja miten he ovat joutuneet käyttämään luovaa ajattelua juuri heidän toimialansa haasteiden ratkaisemiseksi.

Jokaisessa jaksossa sukelletaan yhteen mielenkiintoiseen myynnin johtamisen teemaan. Tarkoituksena on, että saisit työkaluja ja ideoita omaan arkeesi.

Uusin jakso: Voittavan myyntikulttuurin rakentaminen

Vieraana Timo Sarpalinna

On olemassa yksi asia, jota kaikki myyntijohtajat tavoittelevat, mutta jossa onnistuminen ei ole helppoa. Sitä ei myöskään voi ostaa rahalla, vaan se pitää tehdä itse.

Uudessa Sales Directors’ Club jaksossa keskustellaan voittavan myyntikulttuurin rakentamisesta. Marko Lehtisen vieraaksi saapuu ammattijohtaja Timo Sarpalinna.

Kulttuuri muuttuu kun ajattelu muuttuu – ja ajattelu muuttuu nopeammin, jos voidaan muuttaa ihmisten tekemistä.

Miten oman porukan saa tekemään uusia asioita, oppimaan, kehittymään ja ajattelemaan ratkaisukeskeisesti?

Voiko kaikkia myyjiä johtaa samalla tavalla, ja kuinka hyvin ihmiset pitäisi tuntea myös työajan ulkopuolella?

ICT-alan palvelut kehittyvät kovaa vauhtia, ja teknisesti ajan tasalla pysyminen on vaikeaa. Kun kaikkea uutta ei millään voi pitää mielessä, mitä myyjän pitäisi keskittyä myymään? Minkälaista on ICT-alan myyntijohtan työ?

Nykypäivänä on vaikea saada potentiaalisia asiakkaita istumaan alas tapaamiseen, ja myyjälle uusasiakashankintaan käytetty aika on pois itse myyntityöltä. Miten Timo on ratkaissut ongelman?

Aiemmat jaksot

Myyntijohtaja muutosjohtajana

Vieraana Kimmo Nurminen, F-liiga

Sales Directors’ Clubin uusimman jakson aiheena on muutosjohtaminen myyntijohtajan asemasta käsin. Marko Lehtisen vieraaksi saapuu salibandyn F-liigan toimitusjohtaja Kimmo Nurminen.

Kimmolla on kokemusta muutosten johtamisesta niin myynnillisesti kuin toimitusjohtajankin asemassa. Jaksossa keskustellaan muun muassa muutoksen jalkauttamisesta, muutoksen mittareiden löytämisestä ja mittaamisen merkityksestä.

Kuulet jaksossa vinkkejä erilaisissa muutoshankkeissa onnistumiseen ja pääset kurkkaamaan, minkälaista myyntiä F-liiga tekee. Mitä muutosjohtaminen tarkoittaa urheiluympäristössä?

Jaksossa Kimmo mainitsee, että myyntijohtaminen on helppoa — se on ”poikkeamiin puuttumista”. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Entä miten myyjät saadaan epämukavuusalueelle, jos ei ole pakko?

Salibandy on aiheena ajankohtainen: naisten MM-kisat käynnistyivät viikko sitten, ja miesten MM-kisat polkaistaan käyntiin Suomessa perjantaina. Jaksossa Kimmo kertoo omat näkemyksensä kisoihin liittyen.

Myynnin laadun johtaminen

Vieraana Pia Dolivo, Helsingin yliopisto

Uudessa Sales Directors’ Club -jaksossa pääsemme taas tutustumaan uuteen myyntiympäristöön. Ohjelman toisessa jaksossa Marko Lehtisen vieraaksi saapuu Helsingin yliopiston yhteiskuntasuhteiden päällikkö Pia Dolivo, ja keskustelun aiheena on myynnin laadun johtaminen.

Pia johtaa myös Helsingin yliopiston myyntiä, mutta mitä Helsingin yliopisto oikein myy? Minkälaista on johtaa vahvaa asiantuntijatiimiä?

Jaksossa Pia kertoo myös yliopiston sisäisestä kulttuurimuutoksesta ja avaa omia kokemuksiaan muutosjohtajana toimimisesta.

Monesti myynnin laatu käsitetään teknisenä laatuna, eli virheettömänä suorituksena. Laadulla on myös toinen puoli: toiminnallinen laatu – eli se, miltä kohtaaminen asiakkaan näkökulmasta tuntui. Miten käsitys asiakkaan kohtaamisesta ihmisenä on muuttunut vuosien varrella?

Miten Helsingin yliopiston myynnin laatua johdetaan ja kehitetään?

Kuulet jaksossa myös, mikä yksinkertainen työkalu auttoi laadullistamaan Helsingin yliopiston tarjouksia.

Etämyynti

Vieraana Janne Wester, Postnord ja Jaakko Sakaranaho, Prove

Sales Directors’ Clubin ensimmäisen jakson aiheena on etämyynti.

Marko Lehtisen vieraaksi saapuvat Postnordin myyntijohtaja Janne Wester sekä Proven operatiivinen johtaja Jaakko Sakaranaho.

Minkälaista myyntiä Postnord ja Prove tekevät, ja minkälainen koneisto heillä on käytössä? Mitä erityispiirteitä Proven ja Postnordin myyntiin liittyy?

Myyntijohtaja on myynnin kehittymisen lasikatto. Myyntijohtajan työhön kuuluu siis olennaisesti myös ihmisenä kasvaminen. Miten Janne ja Jaakko ovat kasvaneet tehtävässään ja mitä kasvu edellytti?

Myyntijohtajan tärkein tehtävä ei ole johtaa myyntiä, vaan myyjiä. Mitä tämä tarkoittaa arjessa? Tulisiko kaikkia myyjiä johtaa samalla tavalla?

Kuulet jaksossa myös neljä asiaa, joista myyntijohtajan tulisi huolehtia.