Case: Nordic Label – uuden markkinan valtaus

Suomen johtava etiketti- ja tarrapaino Nordic Label tunnisti vuonna 2022 markkinaraon, johon se myös tarttui.

Paperiteollisuuden työtaistelu Suomessa synnytti merkittävän tarramateriaalien toimitusketjun häiriön, johon tarrapainajat erityisesti Ruotsissa eivät olleet varautuneet. Laadukkaiden etikettien ja tarramateriaalin saatavuuspula avasi Nordic Labelille oven uuteen markkinasegmenttiin.

”Olemme saaneet noin viidenneksen liikevaihdostamme Ruotsista jo vuosikausia, mutta aiemmin olimme palvelleet historiallisista syistä lähinnä panimoteollisuutta. Nyt meille avautui tilanne päästä sisään myös ruotsalaiseen elintarviketeollisuuteen”, kertoo Nordic Labelin toimitusjohtaja Heikki Kotala.

Iskun paikka – muttei iskijää

Nordic Labelilla ei kuitenkaan ollut myynnillistä harjoitusta varten sopivaa ruotsinkielistä myyntiresurssia – eikä kohderyhmääkään.

”Ei meillä ollut ketään, joka olisi ehtinyt käydä kaikkia Ruotsin elintarvikeyrityksiä läpi ja kysyä, onko heillä ollut ongelmia tarraetikettien toimittajien kanssa”, Kotala sanoo.

Apu löytyi onneksi Trainers’ Houselta, joka tarttui Ruotsin markkinakartoitukseen ilolla ja innolla.

”Trainers’ Housella oli selkeä sapluuna Ruotsin markkinan läpikäyntiin. Myös oletettu tarve oli ilmeinen”, Kotala muistelee.

Kun aika on oikea, kannattaa TOIMIA NOPEASTI

Elintarviketeollisuudessa etiketti- tai pakkaustoimittajan vaihtaminen on merkittävä päätös. Prosessit ovat kalliita ja yleensä hitaita, ja toimittajaa ei vaihdeta noin vain.

”Riski on suuri. Jos elintarviketuotteen tarraetiketti on huonolaatuinen, tuote jää kaupan hyllyyn – jos se edes pääsee sinne”, Kotala avaa.

Trainers’ Housen ja Nordic Labelin yhteisharjoitus oli onnistunut. Nordic Label sai vakuutettua useammankin asiakasehdokkaan.

”Jos olisimme havahtuneet hieman aiemmin, olisi ollut vielä enemmänkin otettavaa, mutta voi olla, että emme olisi ehtineet palvella kaikkia halukkaita”, Kotala arvioi.

Investointi takaisin alle puolessa vuodessa

Projektin aikana Trainers’ Housen sopimista asiakastapaamisista kotiutui Nordic Labelille kolme merkittävää asiakasta. Lukumäärä voi tuntua ensisilmäyksellä pieneltä, mutta toistuvan kaupan asiakkuuksien arvo kompensoi määrää.

”Toimitusmäärät ja hinnoittelu ovat olleet näillä asiakkailla tavoitteen mukaisia. Luvuista voi laskea, että projekti on maksanut itsensä takaisin viidessä kuukaudessa”, Kotala kertoo.

”Monet meidän asiakkaistamme ovat olleet asiakkaana kymmeniä vuosia. Harjoituksen kokonaisarvoa on siis lähes mahdoton arvioida vielä.”

Kotala kertoo olevansa hyvin kriittinen ostaja – yhteistyöhön kuitenkin onneksi päädyttiin.

”Jätän herkästi ostamatta, jos on vähänkään sellainen olo, että palvelu ei ole ammattimaista. Markkinoilla on paljon tapaamisten sopimispalvelujen tarjoajia, mutta en usko, että palvelu on kaikilla samaa”, Kotala toteaa.

Nordic Labelin toimitusjohtaja suosittelee Trainers’ Housen markkinakartoituspalveluita myös muille.

”Jos on vähänkään potentiaalinen case tai kiinnostava markkina käsillä, kannustan kokeilemaan.”

Olisiko teillä iskun paikka? Täytä lomake, isketään yhdessä!