Woittava Woikoski 2030 strategia arkeen
”Halusimme kehittää nykyistä strategiatyötämme systemaattisemmaksi sekä konkreettisemmaksi ja tähän tarvitsimme ulkopuolista näkemystä. Tarvitsemme selkeän punaisen langan mihin nojata, kun mahdollisia ristiriitoja ja valintoja tulee arjessa vastaan. Perusteellisesti mietitty ja koko organisaation ymmärtämä strategia vastaa tähän”, Woikosken talousjohtaja Kari Salovaara avaa.
Notra – Investointi 77 kertaisena takaisin
”Emme ole ennen tehneet aktiivista uusasiakashankintaa. Tilanne on aina ollut sellainen, että meillä on ollut paljon töitä. Soitto Trainers’ Houselta tuli juuri oikeaan aikaan, kun olemassa olevat asiakkaat hiljenivät. Yksinkertainen haasteemme oli uusien asiakkaiden saaminen – mistä niitä saa ja millä tavalla”, Notran myyntijohtaja Tomi Ojanen kertoo.
Nordic Label – Uuden markkinan valtaus
”Ei meillä ollut ketään, joka olisi ehtinyt käydä kaikkia Ruotsin elintarvikeyrityksiä läpi ja kysyä, onko heillä ollut ongelmia tarraetikettien toimittajien kanssa”, Kotala sanoo. Apu löytyi onneksi Trainers’ Houselta, joka tarttui Ruotsin markkinakartoitukseen ilolla ja innolla.
Eilakaisla – Aktiivisen myyntikulttuurin rakentaminen
”Oivalsin, että ratkaisuna myyntitiimi ei vain tee enemmän – vaan myyntivastuuta laajennetaan koskemaan koko organisaatiota, meillä kaikki myy ja markkinoi. Kyse on siitä, miten rakennetaan kulttuuri, jossa myynti kehittyy jatkuvasti ja kaikki onnistuvat, yhdessä. Trainers’ House auttoi meitä tunnistamaan kriittiset tekijät myynnin kasvattamiseksi ja myyntikulttuurin vahvistamiseksi läpi organisaation”, Eilakaislan myyntijohtaja Johanna Molin avaa.
Trimble – Kansainvälisessä myynnissä onnistuminen
”Harva myyjä jaksaa tehdä tarpeeksi kylmäsoittoja, että saa sen 10-20 tapaamista itselleen sovittua. Varsinkin englanniksi tai ruotsiksi – yksi sovittu tapaaminen saattaa vaatia jopa 30 soittoyritystä”, Trimblen Business Development Manager Teemu Möykkylä toteaa.
Canon – Aktiivisempi tapa myydä ja johtaa
”Tiesin, että tarvitsemme selkeän ja johdonmukaisen tavan kehittää myyntityötämme ja johtamistamme. Teoriassa moni asia on yksinkertainen, mutta arjessa ne jäävät helposti toteuttamatta. Trainers’ House ei vain puhunut myynnin ja johtamisen periaatteista, vaan auttoi meitä viemään ne käytäntöön”, Canonin myyntijohtaja Hannu Waenerberg kertoo.
Eerikkilä – Strategia vastaamaan toimintaympäristöä
Viime vuosina Eerikkilä on uudistanut omaa toimintaansa paljon, ja tuoreimman strategiakierroksen piti olla vain kevyt freesaus ja kirkastus. Varmuuden vuoksi oman tekemisen ydintä haluttiin kuitenkin haastaa. ”Toimintaympäristö on niin valtavassa muutoksessa, että halusimme varmistaa, onko valittu suunta oikea”, Eerikkilän toimitusjohtaja Petri Jakonen toteaa.
Kotipizza – Kasvua ihmisinä, kasvua johtajuudessa
“Yrityksen kasvu ei ole vain euroja ja neliöitä. Se on ennen kaikkea ihmisten kasvua – sitä, että arjen johtaminen toimii silloinkin, kun minä en ole paikalla. Ymmärsin, että tarvitsemme rakenteet, ettei perheyrityksen arvot hajoa kasvun myötä”, yrittäjä Kari Riihola avaa.
Cleantime – Puhtaasti parempaa palveluesimiestyötä
Trainers’ House ja Cleantime ovat työskennelleet yhdessä Cleantimen esimiestyön kehittämiseksi. Toimialalla on paljon nuoria esimiehiä, jotka ovat nousseet esimiehiksi yrityksen omista riveistä. Cleantimellä kaivattiin pelikirjaa ja yhteisiä pelisääntöjä. Yhteistyön tavoitteena on ollut nostaa johtaminen uudelle tasolle.
Lassila & Tikanoja – Timanttisilla tiimeillä siivouksen ykköseksi
Lassila & Tikanoja haluaa olla Suomen suurin ja paras siivousyritys. Tavoite vaati muutosmatkan, jossa työroolit muuttuvat tukemaan siivouksen strategiaa. Muutos onnistuu, kun ihmiset kykenevät viemään uudet roolin arjen tekemiseen ja sitä kautta asiakkaalle näkyväksi. L&T halusi lähteä kehittämään asiakas- ja henkilöstökokemusta.
Praecom Group - Uuden strategian todeksi eläminen nopeammin ja varmemmin
Älykkäitä työ- ja asiakasympäristöjä toteuttavalla Praecomilla oli käsissään ongelma. Kasvuyrityksessä huomattiin, että strategiset suuntaviivat tuntuivat löytyvän vain toimitusjohtaja Miika Liljedahlin päästä. Ympärillä olevat kollegat eivät kuitenkaan olleet ajatustenlukijoita – strategia täytyi saada siirrettyä henkilöstölle. Samalla toimitusjohtajan hallitsemaa päätöksentekokykyä haluttiin hajauttaa.
KONE – 24/7 connected services – myynnin kiihdyttämistä
”Yhteinen projektimme osoitti, että KONE 24/7 Connected Services -palvelua (24/7-palvelu) voidaan myydä erilaisilla markkinoilla. Yllätyin yhteistyössämme, kuinka nopeasti koko operaatio saatiin käynnistettyä. Konseptia tämän kaltaiseen työhön ei ollut valmiina olemassa. Tämä ei ollut ihan perinteinen toimeksianto. Kokeilimme rohkeasti uusia asioita myynnissä Trainers’ Housen kanssa”, KONE 24/7 Connected Services -palveluiden tuotelinjajohtaja Tero Lehtonen kertoo.
Tekova – Työkaluja tuloksekkaaseen myyntityöhön
Vaikka Tekovan myynti oli sujunut hyvin, havaittiin heti yhteistyön alussa, että tämä painottui pääasiassa inbound-myyntiin. Aktiivista outbound-myyntiä ei juurikaan tehty. Tuore yhtiö ei ollut myöskään pysähtynyt yhdessä käymään läpi, mikä varsinaisesti on Tekovan myyntiprosessi.
Evolver – Myyntilukon murtaminen
Evolver kamppaili pitkään myyntilukkonsa kanssa. Uusien asiakkaiden saaminen oli vaikeaa, ilman selkeää ymmärrystä siitä, mikä estää yhteistyön syntymisen. Kyse ei ollut yhdestä pullonkaulasta, vaan useiden pienten tekijöiden yhteisvaikutuksesta: myynnin osaamisen puutteesta, terättömästä tarjoomasta, heikosta näkyvyydestä markkinoilla ja epävarmuudesta, miten asiakkaan polkua pitäisi viedä eteenpäin.
Asiakastarinoita ei löytynyt.