Strategian toimeenpano

Woittava Woikoski 2030 strategia arkeen

Ota yhteyttä
Varaa keskusteluaika
Woikoski refe-FINAL

Woikosken seuraava vaihe

Yli 140-vuotias kotimainen kaasuvalmistaja Woikoski on perinteikäs perheyritys. Pitkä historia ja syvät kulttuurin juuret eivät tee muutoksista helppoja – mutta muutos oli välttämätön.

”Olemme tietenkin käsitelleet strategiaa vuosittain, mutta totesimme että vanha strategia ei palvele tämänhetkistä tarkoitusta. Olemme tekemässä isoja investointeja tuotantokapasiteetin kasvattamiseksi ja tarvitsimme uudistumista myös itse”, Woikosken toimitusjohtaja Sari Palmberg kertoo.

Mistä lähdettiin liikkeelle

Yhteistyö Trainers’ Housen kanssa käynnistyi, kun Woikosken kuusihenkinen johtoryhmä lähti mukaan henkilökohtaisen kasvun polulle johtajuusohjelmaan.

”Halusimme kehittää nykyistä strategiatyötämme systemaattisemmaksi sekä konkreettisemmaksi ja tähän tarvitsimme ulkopuolista näkemystä. Tarvitsemme selkeän punaisen langan mihin nojata, kun mahdollisia ristiriitoja ja valintoja tulee arjessa vastaan. Perusteellisesti mietitty ja koko organisaation ymmärtämä strategia vastaa tähän”, Woikosken talousjohtaja Kari Salovaara avaa.

Woikoski refe-5

Toteutustapa

Strategiatyö omissa käsissä

”Meille oli tärkeää, että teemme itse strategiatyön. Emme me sitä voi kenellekään ulkoistaa, mutta saimme Trainers’ Houselta hyviä pointteja ja kysymyksiä strategiatyöhön”, Salovaara kertoo.

Uuden strategian jalkautus polkaistiin liikkeelle Woikosken johtoryhmän kanssa bootcampissa, jossa keskityttiin muotoilemaan strategiasta tarina – jotta ihmiset voivat alkaa elämään sitä todeksi.

”Johdon bootcampin jälkeen otimme laajennetun johtoryhmän mukaan, keväällä esihenkilöt ja elokuussa lanseerasimme koko 200 hengen porukallemme uuden strategian. Nyt varsinainen työ alkaa. Strategia ei valu läpi organisaation sormia napsauttamalla, mutta olemme sitoutuneita ja ajamme omalla esimerkillämme strategian läpi”, Salovaara jatkaa.

Aiemmin strategia oli jäänyt henkilöstölle etäiseksi. Toimiala on perinteinen sekä hitaasti liikkuva ja asiakassuhteet ovat kestäneet vuosikymmeniä.

”Vaikka työ on vielä kesken, on selkeästi havaittavissa, että ihmiset ovat kaivanneet punaista lankaa tekemiseemme. Aiemmin strategiat ovat jääneet etäiseksi. Toki strategia on ollut laatujärjestelmässä katsottavissa, mutta harva jaksaa sieltä strategiaa katsoa. Nyt strategia siirretään arkeen jokaisessa paikassa – ja sille on ollut tarvetta”, Salovaara avaa.

Potentiaalin käyttöönotto

”Se, miksi lähdimme tekemään juuri Trainers’ Housen kanssa on monen vuoden prosessi. Meihin oltiin ahkerasti yhteydessä ja toki olen Jarin sisältöjä pitkään kuunnellut. Luottamus syntyi, kun tutustuin Trainers’ Housen tapaan tehdä töitä.

Olemme vuosia satsanneet paljon rahaa sisäiseen koulutukseen, varsinkin esihenkilöihin ja mikään ei ole muuttunut. Perävalot vilahtivat ja kaikki palasi entiseen. Totesin, että tämän voisi tehdä toisellakin tavalla.
Johtoryhmän henkilökohtaisen valmennuksen myötä totesimme, että jos meissä on potentiaalia kasvaa – niin on todennäköisesti muussakin porukassa. Ei tule ihan heti loppumaan yhteistyö Trainers’ Housen kanssa”, Palmberg kiittää.

Sparrausta ja paimentamista

”Henkilökohtaisesti arvokkainta on ollut jatkuva sparraus ja vuorovaikutus. Kaikki tunnistavat, että arki on kiireistä – mutta meitä on paimennettu tekemään tarvittavia asioita ja se on ollut tarpeen”, Palmberg kertoo.

”Yhteistyö Trainers’ Housen kanssa oli ammattitaitoista ja hyödyllistä. Saimme hyvää sparrausta strategian systemaattiseen läpivientiin Woikoskella”, Salovaara päättää.

 

Kiinnostuitko?

Jätä meille jälki itsestäsi, niin olemme yhteydessä ja jutellaan tarkemmin. Voit myös varata ajan keskustelulle Trainers' Housen konsultin kanssa.

Ota yhteyttä

Meiltä auttamassa