Miten helvetissä olemme edelleen kaupparekisterissä?

Mahdottoman selviytymistarinan opit.

1990

Kolmikko Jari SarasvuoMikko Myyryläinen ja Jan Wellmann perustivat Writers’ Studion. Motiivina yrityksen perustamiselle ei ollut omat unelmat, raha eikä yrittäjän poikien kohtalo. Todellinen syy oli kaipuu viettää enemmän aikaa ystävien kanssa.

Yhtiön liiketoiminta käsitti alkuvaiheessa muun muassa aikakauslehtituotantoa ja suoramarkkinointia, jolla rahoitettiin isompaa unelmaa: tuottaa tarinankerronnan elokuvatehosteita Hollywoodiin. Tätä varten Writers’ Studio hankki Silicon Graphics tietokoneet, jotka Jan Wellmann lopulta osti ja perusti oman tuotantoyhtiönsä. 

 

1993

Laman synkistyessä työttömyys räjähti ja hullut ideat menivät kaupaksi. Tietotekniikan liiton 40-vuotisjuhlaseminaarissa Finlandia talolla todistettiin, mitä tietotekniikka mahdollistaa. Writers’ House orkestroi tempauksen, jossa tehtiin miljoona markkaa kauppaa livenä yleisön edessä.

1995

Yhtiöön saapuu legendaarinen Antti Aho. Myöhemmin Antista tuli Trainers’ Housen kunnioitettu ja arvostettu myyntijohtaja – yksi suurista.

Trainers’ House alkoi järjestää Brian Tracyn valmennuksia Suomessa – ryhdyimme siis Brianin maahantuojaksi. Brianin valmennukset antoivat Jarille kipinän ryhtyä valmentajaksi. Yhtiö alkoi keskittyä valmennusliiketoimintaan.

1996

Katastrofaaliset Les Misérables-musikaalivelat niskassa olivat hyvät ideat tarpeen. Jari vuokrasi oikean kätensä, Ritva Serkamon kanssa Hanasaaresta palaverihuoneen – agendana oli keksiä, miten pelastetaan firma upottavilta musikaalikotkotuksen kustannuksilta. Ratkaisuksi luotiin Suomeen uusi genre – self help. Jari Sarasvuo julkaisee Sisäinen Sankari -kirjan, joka toimi Suomessa self help -genren pioneerinä.

Asiakkaat alkoivat tilata yhä enemmän valmennusta.

1997

Jari vei Writers’ Studion porukan opinto- ja kiitosmatkalle San Joséhen Brian Tracyn valmentajaverkoston juhlaseminaariin. Matkan viimeisenä iltana Antti Aho ehdotti, että jos Writers’ Studio tekee tilikaudella viiden miljoonan markan tuloksen, koko porukka saa kultaiset Rolexit. Näin sovittiin ja Rolexit toimitettiin. Lopulta kirjanpidossa havaittiin virheitä, tulos olikin 3,2 miljoonaa markkaa. Kellot silti pysyivät ranteissa.

1998

Nimeksi vaihdettiin Trainers’ House Oy, joka kuvasi paremmin valmennusliiketoimintaa.

2000-luvulla Trainers’ House Oy kasvoi Suomen johtavaksi valmennusyhtiöksi.

2002

It-kuplan puhkeaminen vuosituhannen alussa ei kriisiyttänyt Trainers’ Housea, päinvastoin. Välähdys pimeässä oli Konehuone, joka tänäkin päivänä toimii Trainers’ Housen toiminnan ytimenä. Konehuone piti konsultit asiakkaiden katseen alla soittamalla tapaamisia tuttujen ja tuntemattomien asiakkaiden kanssa. Mikko VermasOlli Lätti ja Mikko Hämäläinen ottivat haasteen vastaan. Taas muutettiin b-to-b -liiketoimintaa pysyvästi.

Samana vuonna 24% Trainers’ Housen osakkeista siirrettiin 17 uudelle osakkaalle, ahkerille kollegoille.

2003

London Business Schoolin opintomatkalla Minna Varajärven ja Max Hentun kanssa Jarille syntyi välähdys: Minkä tahansa tarinan vaikuttavuus on lopulta suorassa suhteessa siihen, miten suuri joukko yleisöstä tunnistaa tarinan, mutta torjuu sen.

Ajatus kohtaamismarkkinointia tekevästä Igniksestä sai alkunsa.

2004

MTV3 kanavajohtaja Jorma Sairanen ehdottaa The Apprentice -formaatin tuomista Suomeen – ja Jaria Trainers’ House -firmoineen vetäjäksi. Nimeksi muutetaan Diili.

2005

Suomen ensimmäinen Diili tulee ulos 2005 ja ohjelmassa etsitään Trainers’ Houselle ”business opportunity directoria” luomaan Trainers’ Housen tytäryhtiön, Ignis Oy:n liiketoimintaa.

Ignis on latinaa ja tarkoittaa tulta.

Diili voitti Venlan, aiheutti keskustelua ja kilpailijoiden joukosta palkattiin Ignikseen viisi työntekijää.

 

Diilin opetukset -kirja julkaistaan isossa julkistustilaisuudessa. Kirjan opeista ja konsepteista rakennetaan valmennuksia, jotka osoittautuvat hyvinkin kannattaviksi. 

2006

Bill Clinton vierailee Tampereella. Trainers’ House osallistuu tapahtuman järjestämiseen Akun Tehtaan kanssa. Takkiin tuli taas, niin taloudellisesti kuin julkisuudessa.

2007

Tavoitteenaan rakentaa tietojärjestelmä, jota ihmiset haluavat käyttää työn sujuvoittamiseksi, Trainers’ House alkoi ostaa Satama Interactive Oyj:n osakkeita.

Samaan aikaan Jari tutustui Aarne Aktaniin. Aarne oli myynyt oman yrityksensä Satamalle muutama vuosi takaperin ja oli Sataman suurin henkilöomistaja ja hallituksen jäsen.

Yhteistyössä luotiin crm-tuote- ja palvelukonsepti, joka yhdisti Trainers’ Housen ja Sataman parhaat voimat.

Konseptin nimi oli BLARP, Business Live Action Role Play: 

 

Trainers’ House Oy ja Satama Interactive Oyj yhdistyivät yhtiöksi, joka jatkoi toimintaansa nimellä Trainers’ House Oyj.

Jari kertoo toimitusjohtajan katsauksessa, ”Valmennus on kuin tärpättiä: se on tujua tavaraa, mutta haihtuu nopeasti. Olimme Trainers’ Housessa pitkään miettineet millä keinoin se kasvusysäys, jonka valmennus yrityksissä synnyttää, voitaisiin muuttaa pysyväksi arjen toiminnaksi.”

Ajattelimme, että tietojärjestelmä on silta, jolla siirrämme kasvusysäyksen arjen tekemiseksi.

Jos johtamista ei kytketä johtamisjärjestelmään yritys vuotaa kulttuurillista ja brändienergiaa.

2008

Tule lama kultainen

”Lama on karmea kokemus, joka vaikuttaa meihin jokaiseen, mutta… kaikille lama ei merkitse maailmanloppua, vaan päinvastoin. Suuret tarinat kerrotaan ja pohjustetaan vaikeina aikoina. Katso maailman menestyneimpiä yrityksiä. Katso kotimaan pitkäkestoisia menestyjiä. Hmmm… yrityksistä parhaimmat on perustettu ja ne ovat saaneet vauhtia lamasta", Jari toteaa vuosikertomuksessa. 

Samana vuonna Fight Club – arkitaistelijoiden kasvatuslaitos saa alkunsa. Entä jos ihminen olisi vastuussa harjoittelustaan? Jos ei tee tulosta, maksat tuplat. Konseptia kokeiltiin markkinoimalla valmennusohjelmaa Trainers’ Housen asiakkaille – ja paluupostissa tuli vuorokaudessa 228 000 euroa varsin kannattavaa liikevaihtoa.

 

2009

Raastavien pettymysten vuosi

”Vuosi 2009 oli mittatappioiden vuosi. Kun vaihtaa asiakkaita, työtä ja tekijöitä näin turbulentissa suhdannevaiheessa, ei selviä ilman vaurioita. Me saimme kolhuja ikävä kyllä vielä runsaasti enemmän kuin olimme odottaneet. Liiketoiminta lähes puolittui. Alaskirjaukset ja alasajot painoivat tuloksen ikäviin lukemiin”, toimitusjohtaja-Jari toteaa.

Nokian vaikeat vuodet alkoivat ja Sataman liiketoiminta sakkasi. Satamalla jouduttiin järjestämään isot YT-neuvottelut.

Samana vuonna Arto Heimonen aloittaa Trainers' Housella.

2010

Jari päätti ottaa etäisyyttä ja astui syrjään toimitus­johtajan paikalta. Hän jatkoi hallituksessa ja valmennus­töiden parissa, mutta muilta osin oli aika tehdä jotakin muuta ja katsoa kuplan ulkopuolelle. Vesa Honkanen siirtyi takaisin toimarin pestiin

Media uutisoi, että Sarasvuo antoi itselleen potkut.

MTV Uutiset

2011

Liiketoimintaa järjesteltiin uudestaan ja Sataman vanha IT-projektiliiketoiminta myydään.

”Vuosi 2011 oli muutosten vuosi Trainers’ Housessa. Loppukesästä 2010 palasimme juurillemme myytyämme IT-projektiliiketoiminnan atBusinekselle. Nyt olemme vahva muutosyhtiö. Saamme toistuvasti tunnustusta siitä, että olemme erinomainen kumppani merkittävien muutoshankkeiden läpiviemisessä asiakasyrityksissämme. Vahvuutemme on siinä, että tarjoamme käytännönläheiset työkalut strategian toteuttamiseen arjessa.”, Jari kertoo vuosikatsauksessa. 

Missiomme oli olla ”maailmanluokan muutosyhtiö vuonna 2020”.

2013

Arto Heimonen nimitetään Trainers' Housen toimitusjohtajaksi.

2014

Yrityssaneeraus julkistetaan 12.12.2014. 

Igniksen organisaatioon rakennettiin nykyinen seniormarkkinoijan rooli ja neuvottelut Niittymäentien toimiston vuokrasopimuksesta irtautumiseksi saivat yrityssaneerauksesta vauhtia. Asiakkaat eivät hylänneet meitä, kauppa silti kävi ja yhtiön tervehdyttäminen alkoi. 

2015

Tammikuussa 20.1.2015 yrityssaneerausohjelma hyväksytään.

Niittykummun isosta toimistosta muutetaan Innopoliin, jossa järjestetään 2015 kesäjuhlat. 

Stronghold perustetaan laboratorioksi Trainers’ Housen tulevaisuuden tuote- ja palveluvalikoiman tarpeisiin. Koska Trainers’ Housen voimavarat oli sidottu velkojien saatavien maksun varmistamiseen, Jari tahtoi omalla kustannuksellaan ja riskillään ja irti organisaation arjesta tuottaa vuonna 1990 perustetulle Trainers’ Houselle skaalautuvan palvelu- ja tuotekyvykkyyden, joka vastaa 2020-luvun vaatimuksia. Jari, Sami Paassola ja Jyri Paavilainen kehittivät asiakkaiden kanssa yhteisöpalveluita ja johtamisen mediallistamisratkaisuja.

2016-2018

Igniksen perustaa vahvistetaan. Liiketoiminta oli pitkään tappiollista, mutta vahvojen prosessien myötä toiminta saatiin käännettyä voitolliseksi ja uusia toimistoja avattua. Oulun toimisto avataan 2016, Espanjan Torreviejan toimisto 2017 ja Minna Canthin päivänä 19.3.2018 avattiin Turun toimisto. 

Kesällä 2018 yrityssaneeraus päättyy. Kaikki ulkoiset velat maksetaan.

2019

Korpivaellus on päättynyt ja Trainers' House maksaa osinkoja ensimmäistä kertaa 11 vuoden jälkeen.

2020

Korona pakotti uusiutumaan. Etävaikuttamisen aikakausi ja eräkoon pienentäminen tukevat treeniohjelma-ajattelua ja ihmisen käyttäytymisen muutosta. Tarjoomaa kirkastetaan ja etävalmennukset menevät hyvin kaupaksi. 

Trainers’ House vahvistaa johtamisen mediallistamiskyvykkyyttään ostamalla Stronghold Oy:n koko osakekannan Sami Paassolalta ja Jari Sarasvuolta.

2021

Asiakkaat oppivat ostamaan etäkohtaamisia. Monet asiakkaat halusivat laittaa yhteistyöt hyllylle siksi aikaa, että päästään livetapaamisiin. Myyntiä ei kuitenkaan ollut varaa laittaa holdiin, ja kohtaamismarkkinoinnin volyymiä saatiin kasvatettua. Etävalmennukset kiinnostivat entisestään, ja niistä onkin jäänyt pysyvä tapa. Erinomainen vuosi myös lukujen valossa.

2023

Ukrainan sodan alakulo vaikuttaa markkinaan. Koronakriisin laskut alkavat todenteolla vyöryä talouteen. Vaikka tarpeita ja tahtoakin on paljon, investointirohkeutta ei ollut. Taas oli tiukkaa. 

2025

Tarkennamme tekemistämme asiakkaiden auttamiseksi tässä maailmanajassa. Kirkastamme vuosikymmeniä kehitteillä olleen Kasvusysteemi-konseptin tukemaan asiakkaidemme tekemisen muutosta  ja kasvua hands on arjessa, pienissä paloissa.

 

Selvisimme 90-luvun lamasta, näimme valtavan nousun, joka antoi meille paljon. Alkoi uusi taistelu markkinatilannetta vastaan, finanssikriisi. Voitimme taas taistelun ja edelleen olemme kaupparekisterissä. Aikoinaan olimme alan pioneereja, loimme yritysvalmennusmarkkinan ja kohtaamismarkkinoinnin Suomeen. Sittemmin kilpailu on kiristynyt molemmilla sektoreilla.

Onneksi asiakkaat rakastavat ja tarvitsevat juuri meitä.