Logos

Mullistavia yrittäjätarinoita: Logos

Kaikki mikä on, on peräisin siitä, mikä ei ole.

Olematon synnyttää olevaista, näkyvä hedelmöitetään näkymättömästä.

Kaikki sikiää sanasta. Ideat tuottavat maailmaan ilmiöitä, ajattelu asioita, mahtisanat materiaalisia seuraamuksia.

Ensin on ajatus, periaate, alkusyy, joka manifestoituu materiaksi kolmen vanhemman yhdynnässä: henki, hiki ja riski.

Tajuatko? Jos ymmärrät, osaatko soveltaa? Älä sure, se ottaa kaikilta aikansa.

Tällaisia ovat tyhjästä todellisuutta muotoilevat pienen luomistyön mestarit. He ovat uutta luovia yrittäjiä ja toimialansa fossiloituneita käytäntöjä murtavia johtajia.

Uusin jakso: Sami Haapasalmi

Vuonna 2010, finanssikriisin jälkimainingeissa, lanseerattiin Hetki-salaattibrändi. Brändin taustalla toimiva edsevöläinen yhtiö Fresh Servant oli tuolloin alle 20 miljoonaa euroa vaihtava vihannestukku.

Yksitoista vuotta myöhemmin Freshin liikevaihto lähentelee 80 miljoonaa, eli yhtiö on kasvanut yli vuosikymmenen ajan keskimäärin 15 prosentin vauhtia – vieläpä kannattavasti.

Samalla yhtiö on muuttunut paikallisesta vihannestukusta elintarvikeyhtiöksi, joka on aidosti muuttanut koko valmisruokamarkkinaa tuomalla tarjolle tuoreita lounassalaatteja, välipaloja, tuoreita aterioita, salaattibaarin – ja paljon muuta uutta ja upeaa. Samalla Fresh on onnistunut juurruttamaan Hetki-brändin suomalaiseen kuluttajamarkkinaan.

Trainers’ Housen perustaja Jari Sarasvuo on joskus määritellyt sanan ”strategia” seuraavasti:

”Strategia on johtamisinnovaatio, joka auttaa markkinoiden muutosta kasvattamaan yritystä ja ihmisiä nostamaan tasoaan sekä vahvistaa yrityksen kulttuuria.”

Jos katsotaan Freshin viime vuosikymmenen kehitystä, toimitusjohtaja Sami Haapasalmi tiimeineen on totisesti osannut vivuttaa terveellisen ruoan vallankumousta – eikä pelkästään liikevaihdon tai -voiton näkökulmasta. Samalla myös työyhteisön tyytyväisyyttä ja yhteenkuuluvuutta on kehitetty aivan uudelle tasolle.

Freshin 550 työntekijää edustavat 34 eri kansallisuutta – eli voisi ajatella, että kommunikaatio tai yhteistyö olisi hetkittäin vaikeaa, tai jopa aiheuttaisi esteitä arjessa onnistumiselle.

Freshin tapauksessa monimuotoisuudesta on tehty voimavara, ja töitä tehdään suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi – joskus sujuvasti kaikkia yhdistellen.

Mikä on Freshin menestyksen taustalla? Miten tänä vuonna 50 vuotta täyttävä yhtiö on löytänyt uuden vaihteen ja innostuksen innovoida vielä kypsällä iällä? Ja miten näin monimuotoista kulttuuria johdetaan niin, että työntekijät eivät ainoastaan käy töissä, vaan kokevat olevansa osa Fresh-perhettä?

Ja kirsikkana muutenkin kauniin kakun päällä – miten toimitusjohtaja Haapasalmi hyödyntää sarjakuvaa strategian johtamisen välineenä?

Tämä kaikki selviää huomenna julkaistavasta Logos-haastatteluohjelman jaksosta, jossa Jari Sarasvuo jututtaa Sami Haapasalmea.

Aiemmat jaksot

Teemu Suna

Trainers’ Housen keskustelusarjan aloittaa Nightingale Healthin perustaja Teemu Suna. Katso jakso!