Myynnin ja myyjien johtaminen

Kasvusysteemin rakentaminen

Asiakastapaamisten sopiminen

Myyntilukon murtaminen

Ota yhteyttä
Varaa keskusteluaika
Evolver Arttu

Avaimesta ei ole hyötyä, ellet löydä lukkoa

Evolver on suomalainen teknologiayritys, joka auttaa asiakkaitaan tekemään konkreettisia tekoälysiirtymiä käytännön toteutuksina, jotka kytkeytyvät suoraan liiketoiminnan ytimeen. Näin ei kuitenkaan aina ole ollut. Vielä muutamia vuosia sitten Evolverin liiketoiminta keskittyi digitaalisten palveluiden tarjoamiseen haastavassa ja kilpaillussa markkinassa.

Evolver kamppaili pitkään myyntilukkonsa kanssa. Uusien asiakkaiden saaminen oli vaikeaa, ilman selkeää ymmärrystä siitä, mikä estää yhteistyön syntymisen. Kyse ei ollut yhdestä pullonkaulasta, vaan useiden pienten tekijöiden yhteisvaikutuksesta: myynnin osaamisen puutteesta, terättömästä tarjoomasta, heikosta näkyvyydestä markkinoilla ja epävarmuudesta, miten asiakkaan polkua pitäisi viedä eteenpäin.

“Meillä oli myyntilukko. Me ei vaan saatu uutta asiakasta kertakaikkiaan, ja se oli iso ongelma” Evolverin toimitusjohtaja Arttu Kataja kertoo.

Yksittäisistä tempuista systemaattiseen työhön

Arttu Kataja tunnisti tarpeen ratkaista uusasiakashankinnan haasteet juurisyistä asti. Tarvittiin malli, joka tekisi uusasiakashankinnasta toistettavaa ja mitattavaa. Työ aloitettiin perusasioista: kenelle myydään, miten myydään ja miksi juuri nyt.

“Sanoin heti alkuun, että en halua mitään yksittäistä temppua. Me on jo kokeiltu tapaamisten sopimista, eikä se riitä uuden asiakkaan saamiseksi. Tarvitsemme jotain pitkäjänteistä, joka oikeasti vie eteenpäin.” Kataja jatkaa.

Yhteistyössä Trainers’ Housen kanssa Evolver rakensi selkeän, toistettavan ja mitattavan tavan tehdä myyntiä. Tästä syntyi Evolverin myynnin pelikirja, joka kokoaa yhteen myynnin periaatteet ja toimintatavat. Viikoittaisissa henkilökohtaisissa myyntisparrauksissa keskityttiin avoimien ja tulevien myyntiprojektien kotiuttamiseen. Nyt myyntiä johdetaan viikkotasolla ja tekemistä tukee kirkas toimintamalli.

Evolver on muotoillut tarjoomansa uudelleen. Tuotekehityksen suunta käännettiin teknologiasta markkinaan.

Nykyinen tarjoama on rakennettu myytäväksi. Se ei lähtenyt teknologiasta, vaan asiakkaan liiketoiminnan tarpeista”, Kataja kertoo.

Kannattavaa asiakashankintaa

“Meidän asiakaskuntamme on nyt aidosti pohjoismainen. Ydinasiakkaamme on melkein kymmenen kertaa isompi kuin aikaisemmin.” Kataja jatkaa

Tulokset eivät tulleet yhdessä yössä. Kasvusysteemin rakentaminen vaati viikoittaista sitoutumista ja systemaattisia prosesseja.

“Se ei ollut yksittäinen oivallus. Se oli monta peräkkäistä askelta. Lopulta myyntilukko aukesi. Me osaamme taas myydä.” Kataja summaa.

Kiinnostuitko?

Jätä meille jälki itsestäsi, niin olemme yhteydessä ja jutellaan tarkemmin. Voit myös varata ajan keskustelulle Trainers' Housen konsultin kanssa.

Ota yhteyttä

Meiltä auttamassa

Lisää tarvittaessa tekstisisältöä.