Kuuntele podcastinä:
Konfliktissa usein uskomme oman kantamme olevan oikein ja toisen väärä. Juupas–eipäs-keskustelussa oma ego identifioituu neuvotteluasemaan, johtaen syvempään poteroitumiseen ja hallitsemattomaan eskaloitumiseen. Ristiriitatilanteiden ensimmäinen vaihe on ristiriidassa oleva intressi.
Konfliktin laukaisee jokin tapahtuma, jolloin tunteet aktivoituvat välittömästi, ja olemme vietävissä. Pitkittyessään tilanne aiheuttaa stressireaktioita.
Konfliktin ratkaisemiseen on erilaisia tyylejä:
- Laiha sato (eli kompromissi).
- Mukautuva (myötäilee).
- Kilpaileva tyyli (haluaa nujertaa toisen).
- Poiskävely (vetäytyminen, välttely).
Paras ratkaisu on pyrkiä aidosti yhteistyöhön ja yhteisvoittoideaaliin. Paradoksaalisesti tämä voi vahvistaa ihmissuhdetta konfliktista huolimatta.
Vaarallisin konfliktin laji on ideologia, josta sodatkin syttyvät. Sinun tulee pitää huolta arvopäämääristäsi, mutta älä usko sokeasti dogmeihin. Älä ole umpimielinen, äläkä unohda asian oikeaa mittakaavaa.
Pintataso ja syvätaso
Konfliktitilanteissa on aina kaksi näkökulmaa sekä pintataso ja syvätaso. Jos ratkaisua ei löydy pintatasolta (tosiasiat, faktat, tilanne), on kysyttävä, mitä on pinnan alla. Siellä mannerlaatat törmäävät, paljastaen todelliset, jopa tiedostamattomat vaikuttimet ja motiivit (esim. valta-asemat tai oma ego).
Konfliktit luokitellaan usein:
- Intressikonfliktit
- Arvotason konfliktit (esim. arvoyhteensopimattomuus).
- Rakenteelliset konfliktit (valuvika, kun ohjausjärjestelmät ja haluttu lopputulos eivät kohtaa).
Taitava konfliktinratkaisija kysyy aina juurisyitä.
Konfliktin ratkaisun kolme avainta
Konfliktin ratkaisemisessa kolme asiaa on tärkeitä:
Empatia ja syvällinen ymmärrys
Jos toinen ei vakuutu sinun empatiakyvystäsi, hän ei vakuutu ratkaisusta. Meidän tulee ymmärtää toista syvällisellä tasolla: miten hän toimii, miksi hän toimii, mitä hän ajattelee ja tuntee. Meidän on tunnistettava tunteen taustalla oleva ydintarve. Tunteet viestivät tyydyttymättömiä tarpeita, kuten tarvetta tulla kuulluksi, kohdatuksi ja huomatuksi. Sinun ei tarvitse olla ratkaisusta samaa mieltä, vaikka ymmärrätkin toista.
Luottamus ja hallinnan tunne
Sinun kannattaa rakentaa yhteyttä ja lisätä luottamusta ja hallinnan tunnetta. Uhka, huoli, pelko tai viha supistaa meitä, mikä saa meidät välttämään ja viivyttelemään. Tämä estää todellisten ongelmien ja ratkaisujen käsittelyn sekä toivotun sitoutumisen saamisen.
Laadukas kommunikaatio
Sinun pitää puhua suoraan. Empatia ja luottamus eivät auta, jos viestintäsi on epäselvää. Liian moni konfliktinratkaisu kaatuu siihen, että ihmiset eivät puhu todellisista tarpeistaan ja intresseistään. Laadukas kommunikaatio on aivan avainasemassa.
Yhteinen tulevaisuus
Teet viisaasti, jos toimintaasi ohjaa ajatus, että aina löytyy ratkaisu, aina löytyy parempi siirto, parempi päätös. Muista olla sitkeä, varaa aikaa ja ole luova. Konfliktinratkaisu on ensisijaisesti ihmisestä kiinni.
Yhteyden luomisen jälkeen tarvitaan tilaa keskustelulle, vaihtoehdoille, ratkaisuille ja yhteistyölle kohti yhteistä tulevaisuutta. Ole ylpeä syvän yhteyden rakentamisesta, älä mutapainista tai totaalisen mahalaskun tekemisestä. Tee ratkaisuja, jotka ovat pitkällä jänteellä hyväksi. Konfliktien hoitaminen ja ratkaiseminen on elämänmittainen matka.
Liittyvät sisällöt:
- Arton muut kirjeet
- Vaikuttamisen mestariksi -valmennus