Johannes Lahtela

    Neuvottelu- ja vaikuttaminen

    19.11.2025

    Jopa 93 % kohtaamisviestinnästä pohjautuu sanattomaan viestintään

    Ydinviestit, oma persoona ja kiteyttämisen taito ovat 2020-luvun tärkeimmät työkalut toimialaan katsomatta

    KuvitusH125-9-effectapp

    Useimmilla johtajilla ja asiantuntijoilla on yksi yhteinen haaste: miten ihmeessä saisin kerrottua asiani vaikuttavasti niin, että yleisö ymmärtäisi, mistä on kysymys ja miksi aihe on merkityksellinen? Miten voisi jättää pysyvämmän jäljen vaihtuviin yleisöihin – niin pikaisissa Teams-palavereissa, pienissä neuvotteluhuoneissa kuin näyttävissä seminaareissakin?

    Ydinviestit, oma persoona ja kiteyttämisen taito ovat 2020-luvun tärkeimmät työkalut toimialaan katsomatta. Iso kysymys onkin, millä tavalla omaa persoonaa voisi parhaiten hyödyntää vaihtuvissa vuorovaikutustilanteissa niin, että kerrottu asia välittyisi tuloksellisimmin.

    Tiede kertoo meille, että ihmisellä on luontainen tarve kontaktiin — kansallisuudesta tai kulttuuritaustasta riippumatta. Vauva hakee vaistomaisesti katsekontaktia, ja tämä on kaiken perusturvallisuuden, vuorovaikutuksen ja kasvun kulmakivi.

    Psykologisissa tutkimuksissa on todettu, että niillä ihmisillä, jotka ovat saaneet lapsuudessaan viettää riittävästi aikaa fyysisessä kontaktissa huoltajiensa kanssa, on parempi itsetunto aikuisina. Jokainen ihminen haluaa sisäsyntyisesti tulla nähdyksi, kohdatuksi ja kuulluksi.

    Kaikki arvokas ja merkityksellinen syntyykin vuorovaikutuksessa. Lapsi leikkii kontaktissa, aikuinen jakaa tunteitaan toiselle katseen kautta ja vakuuttava yritysjohtaja välittää asiasisällön ytimen juuri katsekontaktissa. Jopa 93 % kohtaamisviestinnästä pohjautuu sanattomaan viestintään.

    Miten sinä hallitset sanattoman viestinnän? Olisiko aika harjoitella?

    Kiinnostuitko?

    Jätä meille jälki itsestäsi, niin olemme yhteydessä ja jutellaan tarkemmin. Voit myös varata ajan keskustelulle Trainers' Housen konsultin kanssa.

    Ota yhteyttä