-
Palvelut
- Johtaminen ja esihenkilötyö
-
Myynti ja kasvu
- Myynti ja kasvu
-
Uusasiakashankinta
-
Myynti
-
Asiakkuuksien kasvattaminen
- Neuvottelu- ja esiintymistaito
- Henkilökohtainen kasvu
-
-
Uusasiakashankinta
-
Myynti
-
Asiakkuuksien kasvattaminen
-
Johtajalle
-
Ammattilaiselle
-
- Ihmiset
- Asiakastarinat
- Työpaikat
- Sijoittajat
- Me
- Sisällöt
- Asiakastarinat
- Laattapiste
Johtaminen ja esihenkilötyö
Myynnin ja myyjien johtaminen
Kuluttajamyynnin pelikirja
Lähtökohtana asiakkaan parempi palvelu
Nimensä mukaisesti laatoista tunnettu Laattapiste oli fuusioitunut 2022 niin ikään laattoja tarjoavan Pukkilan kanssa. Vaikka molemmissa yrityksissä perinteisesti asiakkaat saapuvat myymälään hakemaan rakennustarpeisiinsa laattoja, eivät laatat vitriiniin päädy. Monesti rakennusprojektin yhteydessä asiakkailla kun on tarvetta muillekin tuotteille ja palveluille.
”Rakennusprojektit vievät paljon aikaa ja rahaa, niissä on lukuisia yksityiskohtia, joita huomioida – eikä kuluttaja-asiakkaillamme välttämättä ole osaamista kylpyhuoneiden tai muiden kodin tilojen pintamateriaalien kokonaissuunnitteluun. Asiakkaat oikeasti tarvitsevat tässä apua, ja halusimme sitä heille tarjota”, Laattapiste-Pukkilan myyntijohtaja Tomi Rouvinen kertoo.
Toimintatapojen vakioinnilla kasvua haastavassa markkinassa
Laattapiste-Pukkila tunnetaan tavarantoimittajana, mutta tahtotila oli korkeammalla. Siksi erikoisliike päätti nostaa tasoa ja keskittyä asiakkaan kokonaisvaltaiseen palveluun: suunnitella sekä myydä kylpyhuoneita pelkkien laattojen myynnin sijaan. Laattapiste-Pukkila investoi kasvuun markkinassa, jossa rakennusalan tilanne oli haastava ja kuluttajien luottamus alhaalla. Tämä toki vaikutti myös myyjien tunnelmaan ja uskoon tulevasta.
Toimintatavat koko tarjooman myyntiin ja asiakkaan tilanteen kartoittamiseen olivat kyllä olemassa, mutta parhaat käytännöt eivät olleet kaikilla käytössä. Laattapiste-Pukkila ja Trainers’ House keräsivät erikoismyynnin voittavat toimintatavat yksiin kansiin. Näistä syntyi dokumentoitu myyntiprosessi sekä Laattapiste-Pukkilan Erikoisliikemyyjän pelikirja.
Erikoisliikemyyjän pelikirja saatiin painosta juhannuksena 2024, jolloin varsinainen työ alkoi. Pelikirjan oppeja kerrattiin ja purettiin tiimin kanssa systemaattisesti yhteisissä hetkissä, jotta koko Laattapiste-Pukkilan erikoisliikemyynnillä syntyisi yhteinen käsitys siitä, miten asiakkaita palvellaan parhaalla mahdollisella tavalla ja kuinka asiakkaan tarve löytyy aina.
”Meidän myyjät sanelivat pelikirjan – mitkä nämä parhaat käytännöt ovat. Täten he olivat jo valmiiksi sitoutuneita pelikirjan oppeihin”, Rouvinen toteaa.
Tulokset puhukoon puolestaan. Jo puolen vuoden treenaamisen jälkeen myynti on kasvanut merkittävästi ja asiakastyytyväisyys on parantunut paremman asiakastarpeen kartoittamisen ja kokonaissuunnittelun myötä.
”Pelikirjan onnistumista voidaan mitata monella asialla kuten asiakastyytyväisyydellä, myynnin kehityksellä sekä osittain yllättävälläkin asialla, eli oman henkilökunnan tyytyväisyydellä, kun on selkeä toimintamalli arjessa”, Rouvinen päättää.
Kiinnostuitko?
Jätä meille jälki itsestäsi, niin olemme yhteydessä ja jutellaan tarkemmin. Voit myös varata ajan keskustelulle Trainers' Housen konsultin kanssa.
Meiltä auttamassa