Case: Eerikkilä – Strategia vastaamaan toimintaympäristöä

Katso yllä olevalta videolta Eerikkilän toimitusjohtaja Petri Jakosen sekä Trainers’ Housen toimitusjohtaja Arto Heimosen keskustelu Eerikkilän strategiaprosessista.

Eerikkilä on suomalaisen jalkapallon ja salibandyn koti – huippu-urheilun tarpeisiin luotu paikka, jossa myös yrityspäättäjät ja yksityishenkilöt voivat pysähtyä, latautua ja nostaa tasoaan.

Viime vuosina Eerikkilä on uudistanut omaa toimintaansa paljon, ja tuoreimman strategiakierroksen piti olla vain kevyt freesaus ja kirkastus. Varmuuden vuoksi oman tekemisen ydintä haluttiin kuitenkin haastaa.

”Toimintaympäristö on niin valtavassa muutoksessa, että halusimme varmistaa, onko valittu suunta oikea”, Eerikkilän toimitusjohtaja Petri Jakonen toteaa.

Freesauksen jälkeen lopputulos yllätti: lähes kaikki meni uusiksi. Vain arvopohja pysyi ennallaan, ja sekin uudistui.

”Talon henkilökunta kirjoitti arvot uudestaan, jotta ne tulivat lähemmäksi arkea. Kaikki muu muuttui. Olen kovin ylpeä ambitiotason nostosta kohti kansainvälistä tunnettuutta”, Jakonen kertoo.

 

EERIKKILÄ HALUSI KUMPPANIN, JOKA HAASTAA

Eerikkilä tavoittelee maailmanluokan asiakaskokemusta, joten rima myös kumppanille oli korkealla.

”Halusimme kumppanin, joka kykenee kysymään kaikki inhottavat ja vaikeat kysymykset, jotta voidaan varmistaa että olemme oikealla polulla. Halusimme riittävästi kokemusta, näyttöä ja todennettavia tuloksia siitä, että kumppanilla on kyky auttaa yrityksiä ja ihmisiä eteenpäin”, Jakonen toteaa.

Vaikka kumppani saikin haastaa, prosessista ei ollut pakko tehdä haastavaa.

”Jos kysytään meidän asiakkailta, haluavatko he kevyen strategiaprosessin vai raskaan, aika moni ottaa mieluummin kevyen”, toteaa Trainers’ Housen toimitusjohtaja Arto Heimonen.

”Tässäkin hankkeessa toteutimme malliamme, jossa meillä on merkitty kalenteriin yhteisiä totuuden hetkiä, ja niihin tullaan puolin ja toisin valmistautuneina”, Heimonen kuvaa.

Työnjako prosessissa oli selkeä. Eerikkilältä tuli rehellinen, avoin nykytila-arvio sekä analyysi toimintaympäristöstä. Trainers’ House toi pöytään prosessin ja toimintamallin, jonka avulla strategiaa voitiin koestaa. Lisäksi Trainers’ House fasilitoi prosessin.

Toimitusjohtaja Jakonen kiittää etenkin Trainers’ Housen valmistautumista läpi prosessin.

”Trainers’ Housen kulttuurissa valmistautuminen on koodi numero yksi. Ilman hyvää aikataulutusta ja selkeää nuotitusta etukäteen emme olisi onnistuneet. Aiempiin kierroksiin verrattuna yksi keskeinen asia tehtiin nyt eri tavalla – ja se oli strategiaintensiivi”, Jakonen kuvaa.

”Monta kertaa kun tehdään tällaisia asioita, käy niin että aikataulut lipsuvat, aineistot eivät ole valmiina, ei tulla ajoissa paikoille ja asiat eivät tapahdu. Trainers’ Housen kanssa pystyimme luottamaan siihen, että valmistautuminen on laadukasta ja asiat tapahtuvat aikataulussa, eikä tarvitse säätää”, Jakonen sanoo.

 

SYSTEMAATTISESTI ETEENPÄIN

Strategiaintensiiviin osallistuivat sekä operatiivinen johto että hallitus, jotta jo valmennuksen aikana pystyttiin tekemään päätöksiä etenemisestä.

”Tiesimme, että lopulta toimeenpano ratkaisee kaiken. Keskeisin kysymys oli, mitä tekemällä tapahtuu oikeita asioita”, Jakonen sanoo.

”Me olimme ankaria sen suhteen, mikä on tärkeintä tekemistä. En itse suostu vetämään strategiaprosesseja, ellei sieltä synny oikeita toteutusohjelmia: mitä tehdään, kuka vastaa, millä aikataulutuksella?” Heimonen kiteyttää.

Jota tärkein tekeminen alkaisi muuttua arjessa, strategiasta pitää viestiä ymmärrettävästi ja innostavasti.

”Ilman kiteyttämistä, kirkastamista ja yksinkertaistamista strategiaa on mahdoton viestiä”, Jakonen sanoo.

Myös Eerikkilän tapauksessa viestinnän ytimessä on strateginen tarina. Eerikkilän haasteena on kohderyhmien lukumäärä: on nuoria, huippu-urheilijoita, henkilökuntaa, yritysasiakkaita, vapaa-ajan liikkujia, kumppaneita…

”Emme voi olla kaikille kaikkea. Meitä ohjaa meidän missio. Autamme ihmisiä voimaan hyvin ja menestymään”, Jakonen toteaa.

Eerikkilässä elää edelleen vahvana perustaja Erik von Frenckellin perintö.

”Meillä on pääasiallisesti kaksi lajia, tehtävämme on tuottaa arvoa jalkapallo- ja salibandy-yhteisöille. Se on perimmäinen tarkoitus. Sen lisäksi yritämme tuottaa hyviä palveluita yrittäjille ja kuluttaja-asiakkaille, ja näiden tuotto ohjataan suoraan takaisin jalkapalloon ja salibandyyn”, Jakonen sanoo.

”Meillä on yksi ydinviesti, mutta pitää olla monta tapaa kertoa sitä.”

Jakonen ja Eerikkilä ovat prosessiin tyytyväisiä – ainakin lähes täysin.

”Ainoa asia, mitä muuttaisin on ajoitus: suhteessa tavoiteaikatauluun meidän olisi pitänyt päättää aikaisemmin, että lähdetään tekemään,” Jakonen kiteyttää.

PAINITTEKO STRATEGIAN KANSSA? SAAMMEKO AUTTAA?