Case: Notra – Investointi 77 kertaisena takaisin

Teollisuuden kunnossapidossa työskentelevä Notra oli keväällä 2022 tienhaarassa: nykyasiakkaat pienensivät ostojaan eikä yrityksessä ollut mallia uusien asiakkaiden hankkimiseksi.

”Emme ole ennen tehneet aktiivista uusasiakashankintaa. Tilanne on aina ollut sellainen, että meillä on ollut paljon töitä. Soitto Trainers’ Houselta tuli juuri oikeaan aikaan, kun olemassa olevat asiakkaat hiljenivät. Yksinkertainen haasteemme oli uusien asiakkaiden saaminen – mistä niitä saa ja millä tavalla”, Notran myyntijohtaja Tomi Ojanen kertoo.

Yhteistyö Trainers’ Housen ja Notran välillä käynnistyi kesällä 2022, kun Trainers’ Housen konsultti lähestyi Notraa.

”Ei me edes mietitty muita vaihtoehtoja. Trainers’ Housen myyntipuhe oli vakuuttava ja myyntipuheet myös lunastettiin yhteistyön aikana”, Ojanen avaa.

Yhteistyö aloitettiin 30 tapaamisen pilotilla, jonka aikana Trainers’ Housen soittotiimi sopi Notralle tapaamisia heidän unelma-asiakkaidensa kanssa. Pilotin jälkeen työtä on jatkettu yhden tapaamisen viikkotahdilla.

”Asiakkaat ovat olleet tosissaan ja heillä on tarpeita palveluillemme. Varsinkin viimeiset kuukaudet ovat olleet sellaisia, että liki kaikki tapaamiset ovat johtaneet joko jatkokeskusteluihin tai kauppaan.

Palkkasimme kesällä uuden myyntipäällikön, jotta voimme hoitaa uusia asiakkaita tehokkaammin. Asiakkaat ovat myös kommentoineet tapaamisissa, että ”teiltä oltiin yhteydessä”. Trainers’ Housen tiimi on onnistunut luomaan tietynlaisia odotuksia asiakkaissa ja lämmittänyt asiakkaita, mistä syystä meidän on helpompi mennä ensimmäiseen tapaamisiin”, Ojanen kertoo.

Unelma-asiakkaiden ovet auki

Yhteistyö on avannut Notralle ovia Suomen suurimpiin teollisuuden toimijoihin.

”Trainers’ Houselle voi nostaa kyllä hattua puheluiden laadusta. Saimme tapaamisen esimerkiksi suuren teollisuuden toimijan johtajalle, joka vastaa kaikista yrityksen tehtaista. Eivät tällaiset johtajat ota ketä tahansa vastaan ja tarjoa sämpylöitä”, Ojanen toteaa.

77 kertaistunut investointi

”Olemme tehneet 2,1 miljoonaa euroa liikevaihtoa Trainers’ Housen sopimista tapaamisista. Trainers’ House on sopinut nyt yhteensä 80 tapaamista ja 50% tapaamisista on johtanut jatkokeskusteluihin, joista osa on vielä kesken. 42 % Trainers’ Housen sopimisista tapaamista on johtanut tarjouksiin. 14% tapaamisista on johtanut kauppaan”, Ojanen iloitsee.

Notran myynnin kehitykseen toki vaikuttaa sekin, että laadukkaasti sovitut asiakaskohtaamiset ovat sujuneet hyvin.

”Kai me teemme myynnissä jotain oikein, kun monet asiakkaat ovat päättäneet tapaamisessa, että kyllä me jotain hommaa teille keksitään. Toki se vaikuttaa, että olemme monialainen ja tarjontamme on laaja, mutta väitän, että silläkin on väliä, että olemme rentoja ja mukavia tapaamisissa ja meidän kanssa halutaan tehdä töitä”, Ojanen kertoo.

Näkymä seuraavallekin vuodelle

”Ensi vuodelle meillä on jo 5 miljoonan tilauskanta. Olemme myös saaneet tilauksia vuodelle 2025. Siinä missä ennen elimme projektista toiseen, nyt meillä on myynnin näkymää jo kahden vuoden päähän.

Monet kärsivät tässä markkinatilanteessa, kilpailijoihin nähden meillä menee poikkeuksellisen hyvin”, Ojanen kertoo.

vaikuttava aloitus yhteistyölle

”Heti aluksi meidät vakuutti se, miten ammattimaisesti projektia lähdettiin kuljettamaan.

Ihmettelin tosin aloituskustannuksia, mutta kun pääsimme tarinankirkastustyöpajaan, ymmärsin aloitusvaiheen panostuksen. Soittotarinan hiomiseen käytettiin oikeasti aikaa ja vaivaa. Porukkaa oli mukana paljon, koska tarinankirkastukseen osallistui Trainers’ Houselta koko soittotiimi. Siitä tuli WOW-efekti ja ymmärsimme, että nämähän osaa hommansa.

Yhteistyön aikana Trainers’ Housen tiimin kokoonpano vaihtui, mutta tätä ei edes huomannut toteutuksen laadussa.

Minulle soittaa kerran kuussa joku bookkausfirma, mutta puhelu päättyy siihen kun kerron, että teemme Trainers’ Housen kanssa yhteistyötä.

Suosittelisin Trainers’ Housen palveluita myös mulle, mutta en kilpailijoille”, Ojanen nauraa.