Case: Elomatic – Maineen vahvistamisen läpimurto

asiantuntija-asema haltuun


Kilpaillulla megatrendikentällä on vaikea erottautua. Miten maine-asemaa vahvistetaan? Katso yllä olevalta Läpimurto-lähetyksen haastattelulta Elomaticin markkinointipäällikön Mika Patrakan haastattelu maineen vahvistamisesta.

vihreän siirtymän tukeminen

Suomalaisyritykset ovat tällä hetkellä ison haasteen äärellä, kun vuoteen 2035 mennessä Suomen tulee olla hiilineutraali.

Konsultointi- ja insinööriyritys Elomatic halusi vahvistaa mainettaan hiilineutraalin tulevaisuuden asiantuntijana. Yrityksellä oli viestittävänään kunnianhimoinen tavoite ajankohtaisesta megatrendistä: mitä pitää tehdä toisin, jotta voidaan päästä käynnissä olevan energiamurroksen tavoitteisiin?

Jotta Elomatic nähtäisiin uskottavana yhteistyökumppanina vihreässä siirtymässä, täytyy rakentaa asiantuntija-asemaa hiilineutraalin tulevaisuuden tekijänä. Elomatic päätti järjestää EloTalk-ohjelmasarjan, jonka tavoitteena oli tarjota päättäjille konkreettisia ajatuksia ja keinoja, joilla siirtymä puhtaaseen maailmaan olisi mahdollista.

”Vuoteen 2035 mennessä yritysten pitäisi olla hiilineutraaleja. Halusimme auttaa päättäjiä ymmärtämään, miten tämä temppu oikeasti tehdään, Elomaticin markkinointipäällikkö Mika Patrakka kiteyttää.

Talk show vahvistamassa mainetta

”Pohdimme pitkään, miten viestimme vihreän siirtymän toteuttamisesta. Keskustelimme myös, teemmekö tuotannon itse vai otammeko kumppanin mukaan. Lopulta päädyimme Trainers’ Housen ehdottamaan toteutukseen kuusiosaisesta Elotalk-ohjelmasta”, Patrakka kertoo.

”On parempi tehdä kunnolla kuin pienimuotoisesti, sillä kädenlämpöisellä ei pääse mihinkään. Meidän tehtävä on uskaltaa vähän enemmän kuin asiakas”, Trainers’ Housen ohjaaja-tuottaja Sami Paassola toteaa.

Elomatic suunnittelee muun muassa valtamerilaivoja ja lääketehtaita. Kemian prosessiteollisuudessa investoinnit ovat valtavia ja ostoprosessit pitkiä. Elomatic halusi rakentaa luottamusta asiakkaisiin ostoprosessin alkuvaiheista lähtien.

Elotalk-ohjelma

Anna Perhon juontamassa Elotalk-ohjelmassa Elomaticin asiantuntijat keskustelevat vihreästä siirtymästä ja tarjoavat konkreettisia ideoita siirtymän helpottamiseksi.

Elotalk-ohjelmassa käydyt keskustelut kansankielistivät kestävän kehityksen käsitteitä. Talk shown myötä markkina luottaa Elomaticiin, koska heidän asiantuntemuksensa riittää puhumaan isoista asioista ymmärrettävästi.

”Elotalk -ohjelma myös tekee Elomaticin asiantuntijoista tähtiä ja vahvistaa heidän mainettaan”, Paassola toteaa.

Materiaalipankki ammennettavaksi

Elomaticilla oli talk show -sarjan lisäksi pohdinnassa monia muitakin sisältövaihtoehtoja. Lopulta valinta kohdistui kuitenkin sisältömuotoon, jota voidaan hyödyntää pitkäjänteisesti uudestaan ja uudestaan.

”Perinteinen lehtimainos on yhden sunnuntaiaamun verran nähtävissä, jonka jälkeen se menee roskiin. Halusimme synnyttää tarinan, jota voimme jatkaa”, Patrakka kertoo.

”Kuusi tuntia laadukasta asiantuntijasisältöä on ammennettavissa eri mediamuotoihin ohjelman kuvausten jälkeen. Monesti ongelmana sisältömarkkinoinnissa on liian pieni määrä sisältöä, mutta kuvatut jaksot toimivat Elomaticilla materiaalipankkina myös jatkossa” , Paassola jatkaa.

Ammattimainen toteutus

Elomaticin pohdinta siitä, tehdäänkö itse vai otetaanko kumppani mukaan, on hyvin yleinen.

”Se varsinainen kysymys on lopulta, tilataanko palveluna vai jätetäänkö itse tekemättä. Jos et maksa jollekin, jonka pyhä tehtävä on viedä projekti maaliin laadukkaasti, homma voi jäädä tekemättä. Se on loppupeleissä kallein vaihtoehto, Paassola kiteyttää.

”Olemme saaneet todella hyvää palautetta Elotalk-ohjelmasta”, Patrakka ylistää.

Katso Elotalk-ohjelma

Keskustellaanko teidän tärkeästä viestistä, joka ei saa epäonnistua?